rejsenyt_coronavirus
Sidst opdateret: d. 10. august 2022

Aktuelt på rejse

Til dig med rejseforsikring i TJM Forsikring. Hold dig opdateret på den aktuelle rejsesituation, og læs spørgsmål og svar angående rejseforsikring.

Hvordan dækker din rejseforsikring?

Herunder kan du, som udgangspunkt, læse, hvordan TJMs nye årsrejseforsikring dækker i forskellige situationer.

Har du TJMs gamle årsrejseforsikring, og ikke fået svar på dit spørgsmål, så kontakt vores kundeservice på telefon 70 20 75 20, for at høre hvordan du er stillet.

Coronavirus og rejser

Udenrigsministeriet rejsevejledninger afspejler sikkerhedssituationen i de enkelte lande, og om det er sikkert at rejse i forhold til konflikt, uro, terror mv., og ikke længere COVID-19 smittesituationen.

Men du skal være opmærksom på, at der fortsat er risiko for smitte med corona i hele verden, og mange lande har fortsat helt eller delvist indrejseforbud for nogle rejsende.

Det er derfor en god ide, at læse om indrejseregler, karantæne- og testkrav for din rejsedestination, på ambassadernes COVID-19-sider.

Rejser under COVID-19 (um.dk)

Særligt om afbestilling

Hvis du ønsker at afbestille en rejse, så er det altid en god ide først at kontakte rejsearrangøren for at høre om mulighederne for at afbestille den eller ombooke den til en anden destination eller til et andet tidspunkt.

Dækningen Afbestilling skal være tilvalgt, inden du bestiller en rejse, for at du er omfattet af dækningen på rejsen.

Har du flere spørgsmål om afbestilling eller har du brug for at afbestille din rejse? Kontakt Tryg Rejseskade på telefon 44 20 26 77, for at høre hvordan du er stillet.

Spørgsmål omkring afbestilling af rejsen

Kan jeg afbestille min rejse, hvis et land lukker helt for turister?

Årsrejseforsikringen dækker afbestilling af rejsen, når et land helt lukker for turister og der er færre end tre dage til din afrejse.

Dækker I afbestilling af rejsen, hvis jeg har købt en rejse, og landet nu indfører restriktioner som udgangsforbud, forsamlingsforbud og selvisolation?

Ja. Årsrejseforsikringen dækker afbestilling, hvis rejsen ikke kan gennemføres, fordi et land indfører udgangsforbud, forsamlingsforbud og selvisolation.

Hvad gør jeg, hvis det land jeg skal rejse til indfører et krav om at jeg skal være færdigvaccineret for COVID-19, for at kunne rejse ind i landet og jeg ikke kan nå at blive færdigvaccineret?  

Årsrejseforsikringen dækker afbestilling, hvis du har købt rejsen, inden kravet om COVID-19 vaccine blev indført.

På den gamle årsrejseforsikring dækker vi, hvis du af medicinske årsager ikke kan modtage vaccinen.

Jeg har købt en rejse da det ikke blev frarådet at rejse, og nu fraråder Udenrigsministeriet at jeg rejser, kan jeg så afbestille rejsen?

Ja. Årsrejseforsikringen dækker afbestilling af rejsen, hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejsen, når  der er tre dage til din afrejse.

Jeg har købt en rejse for at stå på ski, se en teaterforestiling, en koncert eller lignende arrangement og nu er det aflyst, betyder det så at jeg kan afbestille rejsen?

Ja, hvis arrangementet var hovedformålet med rejsen.

Jeg er testet positiv for corona nu, men skal først rejse om 8-12 uger. Skal jeg afbestille min rejse?

Først og fremmest skal du læse indrejsereglerne for det land, du skal rejse til. I nogle lande kan du indrejse, hvis du kan fremvise en lægeerklæring for overstået smitte.

Hvis dette ikke er en mulighed, og din PCR-test fortsat er positiv, lige op til afrejse, kan du gøre brug af din afbestillingsforsikring, også selvom du er symptomfri.

Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Jeg er testet positiv lige op til afrejse. Kan jeg afbestille min rejse?

Ja. Hvis du, eller en af dine rejseledsagere, er testet positive for corona, kan du afbestille.

Mit Coronapas er annulleret på grund af nylig smitte, kan jeg rejse?

Hvis dit Coronapas er annulleret, er det vigtigt, at du læser indrejserestriktionerne på Udenrigsministeriets hjemmeside gældende for det land, du skal rejse til.

Nogle lande kræver ikke et gyldigt Coronapas, men en negativ PCR-test samt udfyldelse af indrejseformular.

Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Særligt om aflyste eller forsinkede fly

Hvad gør du, hvis dit fly er forsinket eller aflyst?

Få svar i vores video.

Spørgsmål om aflyste fly

Dækker forsikringen, hvis mit flyselskab eller rejsebureau går konkurs?

Har du har købt Årsrejseforsikring inkl. Konkursdækning er du godt dækket ind, hvis dit rejseselskab eller flyselskab går konkurs. Forsikringen dækker dine rejseudgifter op til den valgte rejsesum, hvis rejsen er bestilt og betalt min. 90 dage efter dækningen blev sat på. Forsikringen dækker både konkurs inden afrejse samt på rejsemålet, så du kan komme godt hjem igen.

Har du ikke fået tilføjet konkursdækningen, så er der hjælp at hente hos Rejsegarantifonden ved Pakkerejser og ved flyrejser. Ved flyrejser gælder der dog en selvrisiko pr. person, der skulle ud at rejse. Læs mere om hvordan du er stillet her.

Ønsker du at tilføje dækningen Konkurs til din rejseforsikring, så ring til vores Kundeservice på 70 20 75 20 og bliv bedre sikret til fremtidige rejser. Du kan også selv justere din rejseforsikring under Selvbetjeningen på Min Side.

Læs mere på Rejsegarantifondens hjemmeside

Hvordan dækker forsikringen i forbindelse med en strejke før eller under min ferie?

Forsikringen dækker ikke, hvis din rejse bliver ramt af strejke, eller hvis du ikke får udleveret din bagage på rejsemålet på grund af en strejke hos lufthavnspersonalet. I stedet skal du rette dit krav mod flyselskabet eller den rejseudbyder, som har strejket. Læs gode råd og få oplyst dine rettigheder på Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Læs mere på Forbrugerstyrelsens hjemmeside

Dækker forsikringen, hvis mit fly bliver aflyst?

Hvis din planlagte flyafgang bliver aflyst, så du ikke kan påbegynde din rejse, skal du kontakte flyselskabet, som enten skal sørge for at ombooke dig eller give dig pengene retur for flyrejsen. Forsikringen dækker ikke mistede rejsearrangementer eller overnatninger, som du har bestilt, men ikke kan benytte, hvis du vælger at blive hjemme. Derfor vil det være en god idé, at bestille en ny flyrejse med et andet selskab, hvis det er muligt.

Er du allerede på rejsen og dit fly bliver aflyst, så dækker rejseforsikringen dine udgifter til hotel og forplejning, op til den valgte sum, indtil dit nye fly afgår, hvis du har tilkøbt vores Forsinkelsesdækning.

Spørgsmål om bagage - bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse

Hvordan dækker forsikringen, hvis min indskrevede bagage er forsinket?

Har du tilvalgt dækningen ”forsinkelse”, dækker forsikringen de udgifter til køb af tøj og toiletartikler, som du har behov for på grund af forsinkelsen, når din bagage eller andet udstyr er forsinket i mere end 3 timer i forhold til din ankomst til rejsemålet. Det samme gælder hvis du har behov for at leje andet udstyr, fordi dit eget er forsinket.

Er din bagage forsinket, er det vigtigt at du henvender dig til transportselskabet og får udleveret en PIR-rapport som dokumentation for forsinkelsen.

Erstatningen ydes op til den valgte sum på din forsikring. Summen gælder pr. stk. forsinket bagage, pr. døgn, i maksimalt 5 døgn. Forsikringen dækker ikke hvis bagagen er forsinket på hjemrejsen, eller hvis forsinkelsen skyldes strejke.

Anmeld din forsinkede bagage til os på + 45 44 20 61 20. Du kan sagtens vente til du kommer hjem, med at ringe. Bare husk at holde dine indkøb på et rimeligt niveau og gem alle kvitteringer.

Dækker forsikringen, hvis min bagage er bortkommet eller beskadiget?

Hvis du har købt årsrejseforsikring inkl. bagageskade, er du godt dækket ind, hvis dine ting beskadiges eller bortkommer, når det er indskrevet som bagage ved flyrejser, eller når det medbringes under tog eller busrejser.

Husk at få en PIR rapport eller bagagekvittering som dokumentation for bortkomsten eller beskadigelsen. Vær opmærksom på, at transportselskabet har op til 21 dage til at fremskaffe din bagage. Er din bagage ikke fundet efter 21 dage, kan du kontakte os på +45 44 20 61 20.

Andre spørgsmål

Hvordan kan jeg se om jeg har den nye eller den gamle Årsrejseforsikring?

Min side på tjm-forsikring.dk kan du se mere om den Årsrejseforsikring du har valgt, fx om du har tilvalgt dækningen afbestilling, og om du har valgt Rejseforsikring Basis, Udvidet eller Super, hvis du har TJM Forsikrings nye årsrejseforsikring. Hvis du har valgt at få dine forsikringsdokumenter digitalt, så kan du også se selve forsikringsaftalen (policen) og forsikringsbetingelserne på Min Side på tjm-forsikring.dk.

Når du skal se om du har valgt TJM Forsikrings nye årsrejseforsikring eller du stadigvæk har en ældre version af produktet, så kig på forsikringsbetingelserne. På TJM Forsikrings nye Årsrejseforsikring står på forsiden af betingelserne PAT2, mens der på TJM Forsikrings gamle Årsrejseforsikring står 13T7 på forsiden. TJM Forsikrings nye Årsrejseforsikring er typisk solgt fra maj måned 2020 og frem.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg får et positivt corona-test svar eller har været i nærkontakt, så jeg skal gå i isolation på rejsen?

Din årsrejseforsikring dækker ekstraudgifter til hotel og forplejning, hvis du bliver testet positiv på rejsen og skal gå i isolation. Dækningen gælder også, hvis medforsikrede, fx partner eller børn, testes positive og I derfor påbydes at gå i isolation på rejsemålet.

Testen skal være anerkendt i det land, du befinder dig i. Hjemmetest godtages ikke.

TJM Forsikrings nye årsrejseforsikring dækker desuden, hvis du selv ikke er smittet, men blot har været i nærkontakt med en smittet, og det derfor er krævet at du går i isolation på rejsemålet.

Hvad skal jeg gøre, hvis et land lukker ned når jeg er der?

Undersøg om hjemrejsen kan ændres hos din rejsearrangør, så du kan rejse hjem tidligere end planlagt. Undersøg med hotellet og din rejsearrangør hvordan du er stillet i forhold til overnatning indtil du kan rejse hjem.

TJM Forsikring følger de danske myndigheders rejsevejledninger. Hvis Udenrigsministeriet anbefaler en ”evakuering” fra landet/området grundet nedlukningen, dækker vi dette, herunder udgifter til tidligere hjemrejse.

Dækker forsikringen udgifter til PCR-test, der er indført som et krav for, at jeg kan gennemføre rejsen?

Forsikringen dækker udgift til test, når den er taget i forbindelse med akut opstået sygdom. Øvrige udgifter til test i forbindelse med en rejserestriktion er ikke omfattet af forsikringen.

Ring til os på

+45 70 20 75 20

Vi hjælper med spørgsmål og rådgivning
Vores kundeservice kan hjælpe dig med spørgsmål til dine eksisterende forsikringer og rådgive dig om nye forsikringer.
Skal du bruge din rejseforsikring?
Du kan nemt bruge din rejseforsikring i forbindelse med en rejse, afbestilling, skader osv. Det gør du på Min Side.