
Spørgsmål om rejse
Til dig med rejseforsikring i TJM Forsikring. Har du spørgsmål i forbindelse med din rejse? Læs bl.a. om dækning, afbestilling, aflysninger, mistet bagage og mere.
Spørgsmål om rejse
Til dig med rejseforsikring i TJM Forsikring. Har du spørgsmål i forbindelse med din rejse? Læs bl.a. om dækning, afbestilling, aflysninger, mistet bagage og mere.
Herunder kan du, som udgangspunkt, læse, hvordan TJMs nye årsrejseforsikring dækker i forskellige situationer.
Har du TJMs gamle årsrejseforsikring, og ikke fået svar på dit spørgsmål, så kontakt vores kundeservice på telefon 70 20 75 20, for at høre hvordan du er stillet.
Hvis du ønsker at afbestille en rejse, så er det altid en god ide først at kontakte rejsearrangøren for at høre om mulighederne for at afbestille den eller ombooke den til en anden destination eller til et andet tidspunkt.
Dækningen Afbestilling skal være tilvalgt, inden du bestiller en rejse, for at du er omfattet af dækningen på rejsen.
Har du flere spørgsmål om afbestilling eller har du brug for at afbestille din rejse? Kontakt Tryg Rejseskade på telefon 44 20 26 77, for at høre hvordan du er stillet.
Vi anbefaler, at man til en hver tid rådfører sig ved Udenrigsministeriet i forbindelse med rejse. Udenrigsministeriet rejsevejledninger afspejler sikkerhedssituationen i de enkelte lande, og om det er sikkert at rejse i forhold til konflikt, uro, terror, vejr, sundhed mv.
Dækningen ”Forsinkelse” dækker, når din bagage eller andet udstyr er forsinket i mere end tre timer i forhold til din ankomst til rejsemålet. Forsikringen dækker de udgifter til køb af tøj og toiletartikler, som du har behov for på grund af forsinkelsen. Det samme gælder hvis du har behov for at leje andet udstyr, fordi dit eget er forsinket.
Er din bagage forsinket, er det vigtigt at du henvender dig til transportselskabet og får udleveret en PIR-rapport som dokumentation for forsinkelsen.
Erstatningen ydes op til den valgte sum på din forsikring. Summen gælder pr. stk. forsinket bagage, pr. døgn, i maksimalt 5 døgn. Forsikringen dækker ikke hvis bagagen er forsinket på hjemrejsen, eller hvis forsinkelsen skyldes strejke.
Anmeld din forsinkede bagage til os på +45 44 20 61 20. Du kan sagtens vente til du kommer hjem, med at ringe. Bare husk at holde dine indkøb på et rimeligt niveau og gem alle kvitteringer.
Du kan også nemt anmelde din sag på Min Side.
Hvis du har købt årsrejseforsikring inkl. bagageskade, er du godt dækket ind, hvis dine ting beskadiges eller bortkommer - både når det er indtjekket som bagage ved flyrejser, eller når det medbringes under tog eller busrejser.
Husk at få en PIR rapport eller bagagekvittering som dokumentation for bortkomsten eller beskadigelsen. Vær opmærksom på, at transportselskabet har op til 21 dage til at fremskaffe din bagage. Er din bagage ikke fundet efter 21 dage, kan du kontakte os på +45 44 20 61 20 eller anmelde dit krav til os på Min Side.
Har du har købt Årsrejseforsikring inkl. Konkursdækning er du godt dækket ind, hvis dit rejseselskab eller flyselskab går konkurs. Forsikringen dækker dine rejseudgifter op til den valgte rejsesum, hvis rejsen er bestilt og betalt min. 90 dage efter dækningen blev sat på. Forsikringen dækker både konkurs inden afrejse samt på rejsemålet, så du kan komme godt hjem igen.
Har du ikke fået tilføjet konkursdækningen, så er der hjælp at hente hos Rejsegarantifonden ved Pakkerejser og ved flyrejser. Ved flyrejser gælder der dog en selvrisiko pr. person, der skulle ud at rejse. Læs mere om hvordan du er stillet her.
Ønsker du at tilføje dækningen Konkurs til din rejseforsikring, så ring til vores Kundeservice på 70 20 75 20 og bliv bedre sikret til fremtidige rejser. Du kan også selv justere din rejseforsikring under Selvbetjeningen på Min Side.
Hvis din planlagte flyafgang bliver aflyst, så du ikke kan påbegynde din rejse, skal du kontakte flyselskabet, som enten skal sørge for at ombooke dig eller give dig pengene retur for flyrejsen. Forsikringen dækker ikke mistede rejsearrangementer eller overnatninger, som du har bestilt, men ikke kan benytte, hvis du vælger at blive hjemme. Derfor vil det være en god idé, at bestille en ny flyrejse med et andet selskab, hvis det er muligt.
Er du allerede på rejsen og dit fly bliver aflyst, så dækker rejseforsikringen dine udgifter til hotel og forplejning, op til den valgte sum, indtil dit nye fly afgår, hvis du har tilkøbt vores Forsinkelsesdækning.
Forsikringen dækker ikke, hvis din rejse bliver ramt af strejke, eller hvis du ikke får udleveret din bagage på rejsemålet på grund af en strejke hos lufthavnspersonalet. I stedet skal du rette dit krav mod flyselskabet eller den rejseudbyder, som har strejket. Læs gode råd og få oplyst dine rettigheder på Forbrugerstyrelsens hjemmeside.
Først og fremmest skal du læse indrejsereglerne for det land, du skal rejse til. I nogle lande kan du indrejse, hvis du kan fremvise en lægeerklæring for overstået smitte.
Hvis dette ikke er en mulighed, og din PCR-test fortsat er positiv, lige op til afrejse, kan du gøre brug af din afbestillingsforsikring, også selvom du er symptomfri.
Hvis dit Coronapas er annulleret, er det vigtigt, at du læser indrejserestriktionerne på Udenrigsministeriets hjemmeside gældende for det land, du skal rejse til.
Nogle lande kræver ikke et gyldigt Coronapas, men en negativ PCR-test samt udfyldelse af indrejseformular.
Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Ja, hvis arrangementet var hovedformålet med rejsen.
På Min side på tjm-forsikring.dk kan du se mere om den Årsrejseforsikring du har valgt, fx om du har tilvalgt dækningen afbestilling, og om du har valgt Rejseforsikring Basis, Udvidet eller Super, hvis du har TJM Forsikrings nye årsrejseforsikring. Hvis du har valgt at få dine forsikringsdokumenter digitalt, så kan du også se selve forsikringsaftalen (policen) og forsikringsbetingelserne på Min Side på tjm-forsikring.dk.
Når du skal se om du har valgt TJM Forsikrings nye årsrejseforsikring eller du stadigvæk har en ældre version af produktet, så kig på forsikringsbetingelserne. På TJM Forsikrings nye Årsrejseforsikring står på forsiden af betingelserne PAT2, mens der på TJM Forsikrings gamle Årsrejseforsikring står 13T7 på forsiden. TJM Forsikrings nye Årsrejseforsikring er typisk solgt fra maj måned 2020 og frem.